...

Wizz Air cúva z Viedne. Čo sa deje a prečo z toho môže profitovať Bratislava

Keď nízkonákladový hráč mení stratégie, otriasa to celým regiónom. Wizz Air v septembri oznámil, že ukončí bázu vo Viedni. Nie zo dňa na deň, ale v dvoch krokoch: od 26. októbra 2025 stiahne prvé 2 lietadlá a preruší vybrané linky (napr. Bilbao a London-Gatwick) a do marca 2026 bázu vo Viedni úplne uzavrie. Dôvod? Súčet nákladov na poplatky, dane a handling, ktorý dlhodobo „nesedí“ s ultra-low-cost modelom aerolinky.

Reset rakúskeho príbehu: prehľad krokov a dôsledkov

Wizz Air si Viedeň v posledných rokoch testoval, no vyššie letiskové poplatky a lokálne nákladové podmienky vyťažili ekonomiku bázy nad únosný rámec. Po „strategickej revízii“ prichádza rozhodnutie bázu zatvoriť – a s ňou skončia aj niektoré spojenia do regiónu bývalej Juhoslávie (napr. Pristina, Podgorica, Ohrid). Prvé rezy prídu s prechodom na zimný letový poriadok 2025/26, finálny koniec bázy je naplánovaný na marec 2026. Pre cestujúcich z viedenského catchmentu to znamená menej purpurových rotácií, viac presadania a – úprimne – viac pozornosti voči alternatívam.

Bratislava ako víťaz vedľajšieho efektu

Keď sa jedna brána zatvára, druhá sa otvára o to širšie. Wizz Air oznámil otvorenie bázy v Bratislave a s ňou dvoch stacionovaných lietadiel a balík nových liniek, ktoré sa rozbiehajú od novembra a decembra 2025. Medzi nimi Barcelona (denne od 14. 11. 2025), Athény, Alicante, Málaga, Basel, Lamezia Terme, Neapol, Palermo, Oslo či Niš. Ceny v úvodných vlnách predaja začínali od ~€19,99–24,99, čo je jasná vizitka agresívnej kapacitnej hry v prospech cestujúcich z regiónu.

Ešte pred spustením celej bázy Wizz Air v lete avizoval novú linku Bratislava – Bukurešť so štartom 28. októbra 2025, čím si prakticky pripravoval runway na väčší vstup.

Trh nie je jednoliaty: do mixu vstupuje aj Ryanair

Bratislava nie je jednoklonný príbeh. Ryanair má v BTS dlhodobo silnú pozíciu a v lete 2025 pridal päť nových destinácií (Bari, Gdansk, Miláno-Malpensa, Zadar, Skiathos) a navýšil bázu na tri lietadlá, spolu na 24 pravidelných liniek. To posilnilo konkurenciu práve v stredomorských a letných segmentoch – a Wizz Air do tohto rámca prichádza s vlastným, výrazne „mestským“ a celoročným portfóliom.

Zaujímavá je aj „zimná“ šachová partia: z pohľadu ponuky pre slovenského cestujúceho sa dopĺňajú nové ryanair linky a návraty; napríklad španielske médiá potvrdili Alicante – Bratislava od zimy s 4 frekvenciami týždenne (po 15 rokoch pauzy). Ak sa tieto rotácie uchytia, môže ísť o stabilný zimno-jarný hit pre expatov aj city-break cestovateľov.

Čo to znamená pre cenu leteniek a cestovné návyky

Dva nízkonákladové modely v jednom „pooli“ (BTS + širšia spádová oblasť) spravidla tlačia základné tarify dole a frekvencie hore, najmä na trasách s vysokou návštevnosťou: Španielsko, Taliansko, Grécko a vybrané „diasporické“ destinácie. Wizz Air bude zjavne stavať na dennej Barcelone a južanských huboch (Málaga, Alicante), Ryanair drží Jadran a ostrovy (Zadar, Skiathos) a silný mix city-break miest (Miláno, Bari, Gdansk). Výsledok? Viac konkurencie, kratšie priemerné „advance purchase“ okno a väčší zmysel sledovať promo vlny – najmä pri štarte nových bázy a sezón.

Praktická rovina: ako s tým naložiť, ak lietaš z Viedne aj z Bratislavy

Ak si doteraz využíval Wizz Air najmä z Viedne, priprav sa na to, že od zimy 2025/26 budú niektoré viedenské rotácie miznúť alebo osekávané. Alternatívy:

  • Skontroluj, či sa tvoja destinácia neobjavila z Bratislavy (Barcelona denne od 14. 11., ďalšie linky od polovice novembra a decembra).
  • Porovnaj cenu a čas: BTS vs. VIE už nebude len o 10–20 minútach navyše v aute, ale často o výrazne nižšej cene a lepšej časovej polohe.
  • Sleduj rozpis zimy: Ryanair pridáva aj zimné posily v rámci širšej siete (niektoré linky v iných krajinách), čo nepriamo zvyšuje tlak na tarify aj u nás.

Stredoeurópsky kontext: prečo sa to deje práve teraz

Nízkonákladové aerolinky po pandémii prudko rástli, no rozdielne nákladové profily letísk (poplatky, handling, infra) a regulačné zásahy (špeciálne dane a environmentálne poplatky) začínajú určovať, kde sa oplatí držať bázu. V situácii, keď Wizz Air centralizuje kapacitu v CEE a súčasne hľadá tvrdé úspory, je krok odísť z drahšej Viedne a posilniť dostupnejšiu Bratislavu logický. Oznámené milestones a časovanie to potvrdzujú: prvé restrukturalizačné kroky od 26. 10. 2025, plné ukončenie do marca 2026, medzitým štart bázy v BTS už v novembri–decembri 2025.


Bottom line

  • Wizz Air končí bázu vo Viedni (1. fáza od 26. 10. 2025, finále v marci 2026).
  • Bratislava získava: nová báza Wizz Air, 12+ nových liniek a denné BTS–Barcelona.
  • Ryanair už skôr posilnil BTS (3. báza, 24 liniek, nové letné destinácie) a pridáva aj zimné novinky v sieti; pre cestujúcich to znamená viac konkurencie a typicky nižšie ceny.