...

Wizz Air odchádza z Viedne – čo to znamená pre slovenských cestujúcich

Ešte pred pár rokmi bola Viedeň jednou z hlavných bášt Wizz Airu. Lietať odtiaľ sa oplatilo, najmä pre Slovákov z Bratislavy či západného Slovenska, ktorí si zvykli cestovať na Schwechat kvôli širšej ponuke letov. Dnes je však situácia iná – maďarská nízkonákladová spoločnosť sa rozhodla z Viedne úplne odísť. Pre niekoho šok, pre iných logický krok. No pre Slovákov to môže byť nakoniec dobrá správa.


Koniec jednej éry

Wizz Air potvrdil, že do marca 2026 uzavrie svoju bázu na letisku vo Viedni. Už od októbra 2025 začne postupne sťahovať lietadlá a rušiť linky, ktoré sa aerolinke dlhodobo nevyplácali. Prvé odchádzajú už v zime – napríklad spoje do Bilbaa, Londýna Gatwicku či Tallinu.

Pre Wizz Air to znamená koniec rakúskeho experimentu, ktorý sa začal ešte v roku 2018, keď chcel aerolinka konkurovať Ryanairu priamo na jeho území. Vtedy to vyzeralo ako odvážny krok. Dnes sa ukazuje, že prevádzkovať bázu na jednom z najdrahších letísk v Európe nie je pre nízkonákladového dopravcu dlhodobo udržateľné.

Poplatky, dane a vyššie mzdy posádok sa jednoducho nedali vyvážiť lacnými letenkami. A keďže Wizz Air musí každé euro otočiť dvakrát, rozhodnutie presunúť sa na lacnejšie trhy bolo nevyhnutné.


Bratislava ako nová základňa

Keď sa jedna kapitola zatvára, druhá sa otvára. Wizz Air síce končí vo Viedni, no zároveň rozširuje svoje pôsobenie v Bratislave, kde spustí novú bázu už v novembri 2025.

Na letisku M. R. Štefánika bude mať aerolinka dve stacionované lietadlá a ponúkne viac než 10 nových liniek, ktoré pokryjú väčšinu populárnych destinácií v južnej a západnej Európe. V prvej vlne pôjde najmä o mestské a dovolenkové trasy – Barcelona, Athény, Neapol, Palermo, Málaga, Alicante, Basel či Oslo.

Najväčším ťahákom je jednoznačne denné spojenie Bratislava – Barcelona, ktoré sa stane jednou z najfrekventovanejších liniek v histórii Wizz Airu na Slovensku.

Tento krok má potenciál zmeniť cestovné návyky Slovákov. Zatiaľ čo doteraz mnohí volili Viedeň kvôli väčšej ponuke, teraz sa karta obracia – z Bratislavy sa bude dať letieť lacnejšie, rýchlejšie a bez nutnosti cestovať do Rakúska.


Prečo sa to deje práve teraz

Za odchodom Wizz Airu z Viedne stojí kombinácia faktorov – ekonomika, infraštruktúra a stratégia.

Letisko vo Viedni patrí medzi najdrahšie v Európe. Poplatky za pristátie, odbavenie aj handling rastú a pre aerolinku s ultra-nízkymi maržami to predstavuje dlhodobý problém. K tomu sa pridávajú problémy s motormi Pratt & Whitney, ktoré vyradili z prevádzky desiatky lietadiel. Menej funkčných strojov znamená menej dostupných rotácií – a Wizz Air musel rozhodnúť, ktoré základne si ponechá.

Výsledok? Odchod z Viedne, kde je konkurencia s Ryanair a Austrian Airlines extrémna, a presun kapacít na trhy, kde má aerolinka vyššiu maržu – teda do strednej a východnej Európy.

Pre Wizz Air to nie je len úsporné opatrenie, ale aj strategická zmena smerovania. Firma sa opäť vracia k tomu, čo jej ide najlepšie – silné regionálne pozície v krajinách, kde ľudia hľadajú dostupné lety bez zbytočných poplatkov.


Výhra pre Bratislavu aj pre cestujúcich

Pre slovenských cestujúcich to znamená jediné – viac možností a lepšie ceny.
Wizz Air sa totiž stane po Ryanaire druhou veľkou nízkonákladovou bázou v Bratislave. To vytvorí zdravú konkurenciu a tlak na znižovanie cien leteniek, najmä do destinácií ako Taliansko, Španielsko a Grécko.

Letisko Bratislava navyše získa výrazný impulz – nové linky, väčší počet cestujúcich a väčší záujem cestovných kancelárií. Pre samotný Wizz Air je Bratislava z logistického hľadiska ideálna – menej preťažené letisko, nižšie poplatky a lepší prístup k slovenskému aj maďarskému trhu.


Cesta z Viedne sa už nemusí oplatiť

Pre mnohých Slovákov bolo doteraz samozrejmosťou cestovať do Viedne, pretože „z Bratislavy sa nelieta nikam poriadne“. Tento argument už viac neplatí.

Rozšírenie liniek Wizz Airu v Bratislave znamená, že väčšina najobľúbenejších destinácií – ako Barcelona, Rím, Neapol, Malaga, Alicante či Atény – bude dostupná priamo z hlavného mesta. A keďže Wizz Air plánuje udržať nízke ceny, rozdiel medzi odletom z Bratislavy a z Viedne bude čoraz menší – často len v kvalite terminálu, nie v cene.

Z pohľadu času navyše Bratislava jasne víťazí. Cesta autom na letisko trvá pár minút, parkovanie je jednoduchšie a odbavenie menej stresujúce.


Budúcnosť po Viedni

Odchod Wizz Airu z Viedne možno na prvý pohľad vyzerá ako ústup, no z dlhodobého pohľadu ide o premyslený presun síl. Aerolinka sa zbavuje drahých trhov, zameriava sa na región, ktorý pozná, a kde má lojalitu cestujúcich.

Bratislava má šancu z tohto vývoja výrazne profitovať. V najbližších mesiacoch sa očakáva nárast počtu odletov aj nových destinácií. Wizz Air navyše naznačil, že ak sa nové linky osvedčia, môže do Bratislavy pridať aj tretie lietadlo – čo by z hlavného mesta Slovenska spravilo jednu z najvýznamnejších regionálnych báz v strednej Európe.


Čo to znamená pre Slovákov?

Wizz Air z Viedne odchádza, no pre Slovákov to nie je dôvod na smútok – práve naopak. Aerolinka sa po rokoch vracia tam, kde má skutočne zmysel pôsobiť. Bratislava sa stáva novým centrom jej stredoeurópskej siete a cestujúci môžu získať to, čo chcú najviac – lacné, priame a pohodlné lety z domova.

Zmena, ktorá vyzerala ako ústup, sa tak pre Slovensko mení na príležitosť. Wizz Air síce opúšťa Viedeň, no z Bratislavy bude lietať ešte viac ako kedykoľvek predtým.