...

Wizz Air zavádza „odľahčenú“ biznis triedu. Predá viac priestoru, no bez luxusu

Wizz Air pripravuje najväčšiu úpravu palubného produktu za posledné roky. Od decembra spustí skúšobnú prevádzku novej triedy Wizz Class. Ide o verziu biznis cestovania vhodnú pre nízkonákladového zákazníka, ktorý chce viac komfortu, no nie je ochotný zaplatiť ceny tradičných aerolínií.

Čo presne ponúkne Wizz Class

Základná zmena je blokované stredné sedadlo v rade po troch. Cestujúci tak sedia len dvaja a získajú viac priestoru na ruky a osobné veci. Nebude oddelenie kabíny závesom ani bezplatné občerstvenie. Produkt cielený na krátke až stredné európske trasy má minimalizovať náklady a zachovať nízku cenu.

Doplatok za Wizz Class spoločnosť zatiaľ neoznámila. Očakáva sa dynamická cenotvorba podľa dopytu a obsadenosti konkrétneho letu. V úvodnej fáze pôjde o prvý rad v lietadle. Pri pozitívnych výsledkoch môže Wizz Air rozšíriť počet radov s blokovaným sedadlom.

Podľa prevádzkového riaditeľa Michaela Delehanta rastie počet obchodných cestujúcich. Využívajú nízkonákladové linky vo vysokých frekvenciách a požadujú základné zvýšenie komfortu. Wizz Class má pokryť túto medzeru medzi lacným „no-frills“ cestovaním a plnou biznis triedou u tradičných hráčov.

Kde a kedy štartuje testovanie

Spustenie je naplánované na december. Testovacie letiská sú Budapešť, Bukurešť, Varšava, Rím a Londýn. Ide o trhy s výrazným podielom biznis pasažierov. Rozšírenie bude závisieť od výsledkov pilotnej prevádzky. Wizz Air v minulosti testoval nové služby postupne a rozširoval ich v intervaloch podľa komerčného výsledku.

Wizz Air sleduje trend konkurentov

Model „blokované stredné sedadlo“ používa vo vnútroeurópskej biznis triede väčšina tradičných aerolínií. Lufthansa Group, Air France-KLM aj British Airways na európskych linkách poskytujú biznis rad bez zásadnej fyzickej zmeny sedadiel. Rozdiel u Wizz Air je absencia ďalších prémiových prvkov, ktoré konkurenti pridávajú. Wizz Class je preto minimalistickou verziou.

Návrat programu All You Can Fly

S uvedením Wizz Class spoločnosť obnovuje program All You Can Fly. Ročné členstvo stojí 499 EUR. Kapacita je 10 000 členstiev. Produkt umožňuje kupovať jednosmerné letenky za 9,99 EUR, ale len ak sú dostupné promo miesta. Platí limit nákupu najviac 72 hodín pred odletom. Program pokrýva 34 krajín Európy a Blízkeho východu.

V minulých kolách predaja bol produkt kritizovaný, pretože nízky počet miest za promo cenu komplikoval plánovanie a znižoval reálne využitie. Wizz Air napriek kritike pokračuje. Program prináša vysoký mediálny zásah a dopĺňa príjmy z členských poplatkov.

Prečo Wizz Air robí tieto kroky teraz

Wizz Air sa po pandémii orientuje na vyšší podiel doplnkových výnosov. Ide o poplatky a doplnkové služby nad rámec základného cestovného. Prémiová voľba sedadla, prioritný nástup a batožina sú hlavné zdroje tohto príjmu. Wizz Class je ďalší produkt v tejto línii. Má osloviť klienta ochotného zaplatiť navýšenie za priestor a pohodlie.

All You Can Fly je produkt zameraný na zvýšenie frekvencie cestovania u verných zákazníkov. Kombinácia oboch krokov má priniesť vyšší výnos na pasažiera.

Očakávaný dopad na cestujúcich

Wizz Class nezmení základný charakter cestovania s nízkonákladovou aerolíniou. Kabína zostane v jednom usporiadaní. Cestujúci získajú viac osobného priestoru a prioritný prednostný nástup. Bez doplatkov za jedlo a ďalšie služby bude produkt vhodný pre krátke pracovné cesty do hlavných európskych miest.

All You Can Fly zostane produktom pre flexibilných cestovateľov. Umožní lacné časté lety, ale nie vopred plánované dovolenkové pobyty. Program je použiteľný najmä pre ľudí, ktorí lietajú spontánne a krátko pred odletom.

Wizz Air tým testuje spôsob ako navýšiť tržby pri minimálnych nákladoch. Model je pragmatický. Ak bude dopyt, rozšíri ho na ďalšie trasy.